A MUNKAHELYI KONFLIKTUSOK TÍPUSAI ÉS LEGFŐBB OKAI

2019.09.18

A munkahelyi konfliktusok természetes velejárói egy irodának, ahol különböző hátterű, munkastílusú és személyiségű emberek dolgoznak együtt. Törvényszerű, hogy időről-időre viták pattanjanak ki. Viszont a konfliktusokat nem szabad a szőnyeg alá söpörni - muszáj és szükséges őket kezelni és megoldani. A következő blogbejegyzésekben sorra veszem a konfliktusok típusait, a konfliktusok főbb okait, majd megmutatom, hogy a konfliktuskezelésnek milyen eszközei vannak ha beosztottként vagy főnökként kerülünk ilyen szituációba.

A munkahelyi konfliktusok okai

Egy konfliktusos kapcsolat többféle módon is formát ölthet egy munkahelyen: inzultus, együttműködés hiánya, terrorizálás, harag. Ezek kiváltó okai a személyi ellentéttől kezdve a kommunikációs félreértésen át a szervezeti szintű vezetési hibákig terjedhet. A munkahelyi konfliktusok hatásai szintén ennyire szerteágazóak lehetnek: bomlasztás, csökkent termelékenység, projekt bebukása, rendszeres távolmaradások, felmondások. Az érzelmi stressz egyszerre lehet oka és eredménye a munkahelyi konfliktusnak.

A konfliktusok kialakulásának okai közt találhatjuk:

  • Személyi ellentétet
  • Irritáló munkahelyi viselkedést
  • Kielégítetlen munkahelyi igényeket
  • Vélt erőforrásbeli egyenlőtlenségeket
  • Nem egyértelmű munkaköri határok és elvásárokat
  • Versengő munkaköröket
  • Rosszul menedzselt szervezeti változásokat
  • Hibás kommunikációt (eltérő stílusok vs. kommunikáció hiánya)
  • Életkorból, nemből, neveltetésből adódó eltéréseket a munkamódban, a célokban és az elvekben
  • Eltérő érdekeket (személyes vs. szervezeti)

Ahhoz, hogy a megoldás keresése során mindenki számára elfogadható kompromisszumra jussunk, fontos, hogy be tudjuk azonosítani, mi is váltotta ki a kérdéses konfliktust.

Bizonyos embereknek szükségük van a konfliktusokra, mert úgy érzik jól magukat, és ha nincsenek problémák, akkor csinálnak. (Scott Kelly)

A munkahelyi konfliktusok típusai

A munkahelyeken konfliktus megjelenhet egy egyén személyében, két egyén közt, valamint csoportok közt. Lássuk ezek jellemzőit:

  1. Személyes konfliktus
    A személyes konfliktus két személy közt jön létre, aminek leggyakoribb oka a kölcsönös ellenszenv vagy az eltérő személyiségek "összeütközése".
    Az ilyen típusú konfliktusok kezelése többnyire nem is felettesi hatáskör, hanem tanácsadó vagy mediátor bevonása lehet szükséges. 
  2. Csoporton belüli konfliktus
    A csoporton belüli konfliktusok általában a szabadság, a pozíció vagy az erőforrások hiánya miatt alakul ki.
    A nyugati kultúrában a győzelem sokkal elfogadottabb a vereségnél, és a versengés sokkal elterejdtebb mint az együttműködés. Ezek pedig csoporton belüli konfliktushoz vezethetnek. Ezt támogatják a csoport meeting-ek win-lose hangulata is, ahol a problémák közös megoldása helyett azon van a hangsúly, hogy ki kerül nyertes és ki vesztes pozícióba.
  3. Csoportok közötti konfliktus
    A csoportok közötti konfliktusoknak 2 fő formája létezik:
    Horizontális versengés: amikor az egyes területek közt alakul ki vita (értékesítés vs. gyártás, K+F vs. fejlesztők, beszerzés vs jog, stb.)
    Vertikális versengés: itt a szamárlétra egyes szintjei közt robban ki konfliktus (munkások vs. vezetőség, vezetőség vs. középvezetők)

A következő bejegyzésben sorra veszem, hogy munkavállalóként mit tudunk tenni egy munkahelyi konfliktus kezelésének érdekében.

Ha szeretnéd hatékonyabban kezelni a munkahelyi konfliktusaidat, ne habozz! Vedd fel velem a kapcsolatot, hogy megbeszéljük, miben lehetek a segítségedre.


Ha úgy gondolod, kimaradt valamit, vagy szeretnél a témában további cikkeket olvasni, írd meg nekem emailben, Facebookon vagy Instagramon kommentben, és legyél Te is a blog társszerkesztője. 

Olvasd el a többi írásomat is

A munkahelyi konfliktusok a munkahelyi környezet természetes velejárói. Megszabadulni sose fogunk tőlük, de rajtunk is múlik, hogy hogyan kezeljük azokat. Ebben a bejegyzésben azt fogom megmutatni, hogy a konfliktus kialakulása mennyiben múlik rajtunk, mint érintett beosztottakon, és kialakult konfliktus esetén mit tehetünk annak megoldása...

A munkahelyi konfliktusok természetes velejárói egy irodának, ahol különböző hátterű, munkastílusú és személyiségű emberek dolgoznak együtt. Törvényszerű, hogy időről-időre viták pattanjanak ki. Viszont a konfliktusokat nem szabad a szőnyeg alá söpörni - muszáj és szükséges őket kezelni és megoldani. A következő blogbejegyzésekben sorra veszem a...

Egy zenekar látható sikerei mögött rengeteg közreműkődö segítsége, támogatása és munkája áll. Az egyik legfontosabb szereplő mindközül a coach. Attól függetlenül, hogy klasszikus értelemben vett coach-ról beszélünk-e, vagy például egy menedzserről, esetleg jóbarátról, aki képes ellátni egy coach feladatkörét. De mit is csinál egy zenei coach? És...